پژوهشگران دانشگاه با همکاری پژوهشگران بین المللی موفق به توسعه روش های مدیریتی پسماندهای تر خانگی بر مبنای اقتصاد چرخشی شدند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، پژوهشگران دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با همکاری پژوهشگران بین المللی از کشورهای دانمارک و چین موفق به توسعه روش های مدیریتی پسماندهای تر خانگی بر مبنای اقتصاد چرخشی در دو کشور ایران و دانمارک شدند.

دکتر علی متولی عضو هیات علمی دانشگاه در نشستی با روابط عمومی دانشگاه بیان نمود: امروزه تولید مواد با ارزش افزوده بالا از ضایعات و پسماندهای ترخانگی یکی از مهم ترین چالش های کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در جهان می باشد.

مدیر مرکز رشد واحدهای فنآوری طبرستان ادامه داد: تصفیه زیستی زباله‌های تر خانگی و تبدیل آن به اسید لاکتیک و انرژی زیستی یکی از فناوری های نوظهور در جهان بوده که در کشور دانمارک در حال استفاده می باشد.

دکتر متولی بیان کرد: طی پژوهش مشترک چند دانشگاه در کشور دانمارک به سرپرستی دکتر خوشنوسیان از دانشگاه دانمارک جنوبی با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به سرپرستی علی متولی، با استفاده از مدل اقتصاد چرخشی به بررسی اثرات زیست محیطی تولید اسید لاکتیک و انرژی زیستی از زباله های تر شهری در دو کشور ایران به عنوان نماینده اقتصادهای در حال توسعه و دانمارک به عنوان نماینده اقتصادهای توسعه‌یافته پرداختند.

وی ادامه داد: شواهد نشان دهنده این بود که علیرغم تأثیرات قابل توجه زیست محیطی مرتبط با مصرف انرژی های فسیلی در زنجیره مدیریت پسماند و محدودیت‌های زیرساختی، ایران می‌تواند با انتقال مدل اقتصاد فعلی مدیریت پسماند به مدل اقتصاد چرخشی تا سال ۲۰۳۰ از منافع بیشتری نسبت به دانمارک از نظر زیست‌محیطی بهره مند شود.

عضو هیات علمی گروه آموزشی مکانیک بیوسیستم دانشگاه اظهار داشت: این تضاد از این واقعیت ناشی می‌شود که مدیریت پسماند موجود در ایران به صورت دفن زباله‌ ها بوده که به نظر می‌رسد احتمالا تا سال ۲۰۳۰ ادامه خواهند داشت. بنابراین، هر سناریوی مدیریت جایگزین پسماند که به جلوگیری از اثرات زیست‌محیطی ناشی از دفن زباله کمک ‌کند، می تواند در کشور ایران سناریو موفق تری باشد.

دکتر متولی در افزود: در مقابل در حال حاضر در کشور دانمارک روش های تثبیت شده و پایدار خوبی در مدیریت زباله های زیستی، یعنی هضم بی هوازی وجود دارد. در عین حال بررسی تیم تحقیقاتی نشان از اهمیت همکاری بین‌المللی را برای اجرای رویکردهای اقتصاد چرخشی در کشورهای در حال توسعه و همچنین تسریع تلاش‌های جهانی برای کاهش محیط زیست را نشان می‌دهد.

ایشان در پایان بیان نمود: نتایج این پژوهش در مجله معتبر Sustainable Production and Consumption با ضریب تاثیر ۱/۱۲ به چاپ رسید.

 

Hadis Marami, Panagiotis Tsapekos, Ali Adiby, Morten Birkved, Merlin Alvarado-Morales, Zengshuai Zhang, Irini Angelidaki, Sahar Khademi, Ali Motevali, Benyamin Khoshnevisan (2012) To what extent do geopolitical conditions affect the environmental sustainability of the circular economy? A comparative LCA study of lactic acid production in Denmark and Iran, Sustainable Production and Consumption, Volume 47, June 2024, Pages 363-383.