نشست تخصصی با عنوان کشاورزی مازندران از گذشته تا آینده: با تاکید بر سرمایه گذاری برگزاری شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از گروه مهندسی اقتصاد کشاورزی دانشکده مهندسی زراعی: نشست تخصصی” کشاورزی مازندران از گذشته تا آینده: با تاکید بر سرمایه گذاری” با حضور دکتر سید عباس حسینی مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری، دکتر پور اسکندر معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران، دکتر هاشمی مدیرکل اقتصاد و دارایی استان و مهندس حسین نگهدار معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان مازندران و اعضای هیات علمی گروه مهندسی اقتصاد کشاورزی و نیز دانشجویان در  سالن جلسات روابط عمومی برگزار گردید.

 دکتر مرادی رئیس دانشگاه ضمن خیرمقدم به مهمانان و مدعوین حاضر در این نشست بیان کردند: یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه بخش های اقتصادی کشور را توجه به سرمایه گذاری دانست.

رئیس دانشگاه ضمن اشاره به اینکه بخش کشاورزی را به عنوان یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور قلمداد کردند که می تواند اثرات مناسبی را داشته باشد، گفت: بخش رشد تولید و اشتغال­زایی که می تواند موجب رشد اقتصادی شود که افزایش بهروه وری در بخش کشاورزی را به همراه خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به اینکه مشکلات و چالش­های بخش کشاورزی با همکاری بخش های اجرایی و علمی قابلیت حل و پیگیری خواهد داشت؛ افزودند:دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به عنوان مرجع علمی بخش کشاورزی استان مازندران در این راه در کنار بخش های اجرایی استان خواهد بود.

دکتر مریم قربانی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه در این نشست بیان کرد: استان مازندران ۵/۱ درصد مساحت ایران را به خود اختصاص داده است و ۱۲/۲ درصد از زمین های کشاورزی ایران را شامل می شود.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه ضمن اشاره به اینکه استان مازندران قطب کشاورزی کشور محسوب می ­شود و نقش مهمی در سبد امنیت غذایی مردم ایران دارد، گفت: حدود ۱۱ درصد از سبد زراعت امنیت غذایی مردم را تامین می کند.

وی ضمن اشاره به اینکه این حجم از خدمات کشاورزی استان مازندران به کل کشور، بایستی بیش از پیش مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد، افزود: متأسفانه به دلایل مختلفی به سرمایه ­گذاری در بخش کشاورزی استان مازندران نسبت به سایر بخش ها کمتر توجه شده است.

دکتر قربانی در ادامه عنوان کرد: آمارها نشان می ­دهد که فقط ۵ درصد از سرمایه­ گذاری­ها در بخش کشاورزی انجام می­ گیرد و ۹۵ درصد دیگر در بخش صنعت صورت می­پذیرد که این درصد پایین سرمایه ­گذاری در بخش کشاورزی به ناکارآمدی بازرگانی در بخش کشاورزی و یا نظام بهره برداری که اطمینانی به آن نیست و یا عدم تعامل مناسب بخش ­هایی که خدمت ­رسانی به بخش کشاورزی را به عهده دارند مربوط می شود.

وی اعلام کرد: این نشست تخصص با عنوان ” کشاورزی مازندران از گذشته تا آینده: با تاکید بر سرمایه گذاری” برای چاره ­اندیشی در این زمینه برگزار گردید تا تعاملات بیشتری بین دانشگاه، سازمان­ های مرتبط و بالادستی جهت ارائه راهکارهای مناسب در این بخش صورت پذیرد.

 مهندس حسین نگهدار معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان مازندران نیز در بیانات خود به اهمیت کشاورزی از دیدگاه رهبری اشاره نمود و بیان نمودند: مهمترین هدف کشاورزی تامین امنیت غذایی است که استان مازندران با توجه به اقلیم مناسب پتانسیل لازم برای این امر را دارا می­باشد و در اکثر مناطق مازندران کشاورزی قابلیت اجرا دارد.

مهندس نگهدار ضمن اشاره به اینکه کشاورزی مازندران در اقتصاد ملی نقش مهمی دارد، گفت: سرمایه ­گذاری در این بخش جهت افزایش رشد اقتصادی لازم است اما باید تسهیلات لازم جهت سرمایه­ گذاری در این بخش فراهم شود و اولویت سرمایه­ گذاری در بخش­های مختلف کشاورزی مشخص شود و طرح­هایی توجیهی اجرا شود که دارای اولویت و با پشتوانه علمی باشد.

وی افزود: همایش ­های سرمایه­ گذاری در بخش کشاورزی جهت شناسایی فرصتهای سرمایه­گذاری و افراد سرمایه­ گذار و فعالیت­های سرمایه­ گذاری و جلسات تسهیل و رفع موانع تولید در سازمان جهاد کشاورزی برگزار گردید.      

همچنین در این نشست تخصصی دکتر پور اسکندر معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران بیاناتی پیرامون اهمیت سرمایه­ گذاری در بخش کشاورزی استان مازندران با توجه به ارزش افزوده آن داشتند و افزود: با توجه به پتانسیل بالای ایجاد ارزش افزوده، کشاورزی در استان مازندران باید به سمت محصولاتی سوق پیدا کند که ارزش افزایی بیشتری را به همراه داشته باشد.

دکتر پور اسکندر بیان کرد:  تشکیل کارگروهی در سازمان برنامه و بودجه جهت رسیدن به رشد اقتصادی مناسب در این زمینه و آسیب ­شناسی سرمایه ­گذاری در بخش کشاورزی و ارائه تسهیلات لازم برای بهبود این بخش مورد نیاز است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران افزود: باید نگاه مسئولین و  متولیان این امر به گونه­ای باشد که از سویی پروژه­ هایی اجرا شود که ارزش افزوده بیشتری نسبت به سایر پروژه ­ها داشته باشد و از سوی دیگر منابع مالی آن نیز تامین شود که این مهم نیاز به تعریف و ارائه پروژه­ها و طرح­هایی کاربردی و مناسب توسط دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری دارد.

همچنین در این نشست دکتر سید عباس حسینی مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری بیان کرد: روند رشد کشاورزی در استان نسبت به گذشته بهبود یافته است که این نشان­ دهنده حضور جامعه دانشگاهی در مراحل تعریف، ارائه طرح­ها و ایده­ های کاربردی کشاورزی است.

دکتر سید عباس حسینی ضمن اشاره به اینکه یکی از مواردی که بخش دانشگاهی در این زمینه به آن کمتر توجه نموده است تعریف و تدوین نرم ­افزارهای کشاورزی است بخصوص توسعه نرم ­افزارهای اقتصاد کشاورزی در بخش تعیین قیمت محصولات کشاورزی (قیمت­گذاری) است، عنوان کرد: لازم است اقتصاد کشاورزی در استان مازندران جهت سرمایه ­گذاری بیشتر در این زمینه ترویج یابد.

در ادامه این مباحث دکتر هاشمی مدیر کل اقتصاد و دارایی استان مازندران ضمن اشاره به اینکه جهت سرمایه­ گذاری در بخش کشاورزی استان مازندران باید تمرکز بیشتری روی بازار، شاخص ­های اقتصاد مهندسی و تجارت محصولات کشاورزی صورت پذیرد، بیان کرد: بازار محل فروش محصولات کشاورزی است و نقش مهمی در دستیابی به سود سرمایه ­گذاری در بخش کشاورزی دارد.     

دکتر شیرزادی مدیر گروه رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی ضمن خوش آمدگویی به مسئولین دستگاه های اجرایی استان، اعضای هیات علمی، یاوران علمی و دانشجویان دانشگاه و تشکر بابت قبول دعوت و حضور در این نشست بیان کرد: با توجه به اینکه استان مازندران به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی کشور محسوب می شود.

مدیر گروه اقتصاد کشاورزی ضمن اشاره به اینکه با بررسی روند وضعیت کشاورزی از سنوات گذشته تاکنون و بررسی قابلیت های بالقوه و بالفعل کشاورزی استان، گفت: اینگونه به نظر می رسد که روند مناسبی به لحاظ ورود سرمایه به بخش کشاورزی وجود نداشته و یا اگر هم سرمایه گذاری انجام می شود، به صورت هدفمند این سرمایه گذاری صورت نمی گیرد.

وی افزود:  با علم بر این که سرمایه گذاری یکی از عوامل مهم دستیابی به رشد اقتصادی است، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی می تواند به رشد تولید و اشتغال در بخش کشاورزی و سایر فعالیتهای اقتصادی منجر شود.

دکتر شیرزادی افزود: با نگاه به سرمایه به عنوان یکی از نهاده های مهم تولید، این عامل اثر قابل توجهی در افزایش سطح تولید، ارتقای بهره وری سایر عوامل تولید، توسعه ارزآوری و….. خواهد داشت.

 مدیر گروه رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی ضمن اشاره به استناد گزارشات علمی و مقالات انجام شده، به نظر می رسد که سرمایه گذاری در این بخش آنگونه که باید جدی گرفته نشده است، اظهار داشت: تسهیلات بانکی در راستای سرمایه گذاری آنگونه که باید تاثیر مناسبی بر رشد بخش کشاورزی نگذاشته اند و همچنان ضعف در ورود سرمایه در این بخش وجود دارد.

وی افزود: با توجه به رسالت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی در راستای کمک به حل مسائل بخش کشاورزی استان و بهبود ارزش افزوده و رشد این بخش، این نشست تخصصی با هدف تعامل با دستگاه های اجرایی جهت بررسی وضعیت و بررسی موانع سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و دستیابی به راهکاری مناسب در این زمینه برگزار شده است.

در ادامه دکتر سید مجتبی مجاوریان عضو هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی ضمن اشاره به اهمیت کشاورزی بیان نمودند: چالش های زیادی در جهت سرمایه ­گذاری در بخش کشاورزی وجود دارد که باید راهکارهای مناسبی جهت حل آن ارائه نمود.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه ضمن اشاره به اینکه کشاورزی نقش مهمی در القای سرمایه­ گذاری، تامین ارزی ایجاد اشتغال، تامین مواد خام صنایع تبدیلی، تجارت خارجی، امنیت غذایی دارد، گفت: تجربه نیم قرن اخیر نشان می دهد کشاورزی از فعالیت کار و منابع طبیعی طلب به فعالیت سرمایه بر تبدیل شده و برای توسعه آن بخصوص گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن به سرمایه گذاری نیاز مند است.

دکتر مجاوریان خاطرنشان کرد: در عمل شاهد خروج سرمایه از بخش کشاورزی به دو صورت مرئی و نامرئی هستیم.

وی افزود: خروج مرئی شامل انتقال درآمد مازاد مصرف به خارج از بخش بوده و انتقال نامرئی ناشی از تغییر نرخ مبادله بین مواد غذایی و سایر کالاها به زیان تولیدات کشاورزی می باشد.

دکتر مجاوریان بیان کرد: باقی ماندن اقتصاد استان به اقتصادکشاورزی در نهایت منجر به خروج شدید نامرئی سرمایه خواهد شد.

وی ضمن اشاره به اینکه فروش اراضی کشاورزی نمونه ایی از فروش ثروت استان است، گفت: مازندرانی ها را به ثروتمندان فقیر تبدیل خواهد کرد.

در انتهای جلسه نشست تخصصی، پرسش و پاسخ بین اعضای دانشگاهی، مدیران عامل شرکت های دانش بنیان و نمایندگان دستگاه های اجرایی  جهت ارائه راهکارهای مناسب برای افزایش سرمایه­گذاری در بخش کشاورزی استان مازندران صورت پذیرفت.