موفقیت پژوهشگران دانشگاه در افزایش کارایی سامانه های فتوولتاییک حرارتی خورشیدی در گلخانه ها

به گزارش روابط عمومی، پژوهشگران دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری موفق به افزایش بازده سامانه های فتوولتاییک حرارتی خورشیدی در گلخانه­ها شدند.

امروزه با گسترش فناوری­های خورشیدی، تلاش­ها برای استفاده از این انرژی در مباحث مربوط به کشاورزی و دامپروی رو به افزایش است. در عین حال پژوهش­ها حاکی از بکار گیری صفحات فتوولتاییک خورشیدی بر روی سقف گلخانه­ها بوده که این امر مشکلات جدی در سایه اندازی در درون گلخانه­ها و رشد گیاهان ایجاد می­کند و در عین حال ایجاد نیروگاه­های فتوولتاییک در کنار گلخانه ها نیز سبب از بین رفتن زمین­های زراعی مرغوب برای کشت کار در این زمین­ها می­شود.

پژوهشگران دانشگاه به سرپرستی دکتر علی متولی و دکتر سیدرضا موسوی سیدی و همکاری دکتر پوریا بی پروا و دکتر مهدی منتظری در قالب چندین پایان­نامه کارشناسی ارشد موفق به بکارگیری سامانه­های فتوولتاییک حرارتی در محیط درون گلخانه (زیر سقف گلخانه) با بازده بالا شدند. نتایج این پژوهش­ها نشان داد که استفاده از نانوسیال­ها ترکیبی قابلیت بالایی در خنک ­سازی صفحات فولتاییک حرارتی درون گلخانه داشته و برق و حرارت تولیدی از این صفحات افزایش یافته و در نهایت بازده کل سامانه نصب شده در محیط درون گلخانه را به بازده سامانه نصب شده در بیرون گلخانه نزدیک کند.

به گزارش روابط عمومی، نتایج این پژوهش­ها در چندین مجله معتبر انرژی جهان با نام Energy  Applied  با ضریب تاثیر ۷۴۶/۹، Sustainable Energy Technologies and Assessments با ضریب تاثیر ۳۵۳/۵ و Solar Energy با ضریب تاثیر ۷۴۲/۵ به چاپ رسید.

 

Niusha Hooshmandzade, Ali Motevali, Seyed Reza Mousavi Seyedi, Pouria Biparva (2021) Influence of Single and Hybrid Water-based Nanofluids on Performance of Microgrid Photovoltaic/Thermal System. Applied Energy, 304, 117769.

Milad Teymori-omran, Ali Motevali, Seyed Reza Mousavi Seyedi, Mehdi Montazeri (2021) Numerical simulation and experimental validation of a photovoltaic/ thermal system: Performance comparison inside and outside greenhouse. Sustainable Energy Technologies and Assessments 46, 101271.

Amirhossian Chaysaz, Seyed Reza Mousavi Seyedi, Ali Motevali (2019) Effects of different greenhouse coverings on energy parameters of a photovoltaic–thermal solar system. Solar Energy 194, 519–۵۲۹٫

3 votes, average: 3,67 out of 5