مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری در نشست با شورای دبیران انجمن های علمی دانشگاه؛ مراکز رشد واحدهای فناور، رسالتشان افزایش کارایی اکوسیستم فناوری و استارتاپی به نفع ذی نفعان آن است

به گزارش روابط عمومی به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه: نشست شورای دبیران انجمن های علمی با دکتر عطایی، مدیر مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری مازندران در سالن اجتماعات مرحوم پرفسور احمدی برگزار شد.

دکتر عطایی مدیر مرکز رشد جامع پارک و علم و فنآوری استان در نشست با شورای دبیران انجمن های علمی گفت: مراکز رشد رسالتشان افزایش کارایی اکوسیستم فناوری و استارتاپی به نفع ذی نفعان آن است.

دکتر عطایی گفت: در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی که سیاست‌های کلی آن در ابلاغیه مقام معظم رهبری، مشخص‌شده است نظام اقتصادی ایران را به ۳ بخش دولتی، تعاونی و خصوصی متکی می‌سازد و حدود هر بخش را مشخص می‏‌کند، دولت در تلاش است تا هر ساله کوچکتر شود و واگذاری امور به بخش خصوصی و تعاونی فعالتر گردد و دولت نقش تصدی گری و نظارت تولید را دنبال کند، بر این اساس پارک های علم و فناوری و متعاقباً مراکز رشد، می توانند نقش بسزایی را در فعال سازی بنگاه های اقتصادی دانش بنیان که توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی و متخصصین تأسیس می شوند داشته باشد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت و فواید فعالیت در بخش خصوصی، اشاره به نامحدود بودن عایدی و درآمدهای فعالیت های افراد در این بخش داشتند و عنوان داشتند: مراکز رشد واحد های فناور، یک شرایط امن، مناسب، بهینه و شبیه سازی شده ای از فضای کسب و کار را برای شروع فعالیت ها و اجرایی نمودن ایده های فناورانه فراهم می کند.

دکتر عطایی بیان نمود: ابتدا نوآورانی که دانش فنی در اختیار دارند ولی این دانش به تولید محصول منجر نشده است، می توانند در قالب هسته های فناور، عضو مرکز رشد شده و به آنها فرصت ۶ ماهه داده می شود که تا ضمن بهره مندی از خدمات توانمندسازی در پارک برای تولید حداقل محصول پذیرفتنی (MVP) و تغییر شخصیت حقیقی (هسته فناور) به شخصیت حقوقی (واحد فناور)  وارد مرحله رشد شده و مسیر تجاری سازی در سطح کارگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی را تا ۳ سال می توانند سپری نمایند.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه نوآوران پس از طی این بازه زمانی و همچنین موفقیت نسبی مجموعه، مجموعه از هسته فناور به واحد فناور تبدیل می شود، اظهار داشت: واحدهای فناور بایستی تمرکز خود را روی محصول فناورانه ای بگذارد که روز اول برای آن برنامه داشت.

دکتر عطایی افزود: واحدهای فناور تسهیلات با کارمزد ۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در دوره ی ۳ ساله با شرایط یکجاپرداخت پس از ۱۲ ماه  را می توانند دریافت نمایند.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه واحدهای فناوری پس از ۳ سال و دستیابی داشتن شرایطی که شرکت بتواند در تولید محصول فناورانه ۵۰۰ میلیون تومان درآمدزایی داشته باشد و ۳ نفر نیروی انسانی بیمه شده و همراه اظهارنامه مالیاتی داشته باشد، اعلام کرد: شرکت فناور به دوره پسارشد وارد خواهد شد.

دکتر عطایی در نشست با شورای دبیران انجمن های علمی گفت: از تمامی صاحبان ایده های فناورانه دعوت کرد تا با حضور در مراکز رشد پارک علم و فناوری، بسترهای حمایتی برای تجاری سازی ایده هایشان را شناسایی کنند.

در پایان نیز دبیران انجمن های علمی دانشگاه در قالب پرسش و پاسخ، مسائل و ابهامات مد نظرشان را طرح کردند.