سومین همایش ملی “مدیریت منابع آب نواحی ساحلی” برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، سومین همایش ملی “مدیریت منابع آب نواحی ساحلی”، در آمفی تئاتر شهدای گمنام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد.

دکتر تیموری رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سومین همایش ملی مدیرین منابع آب در نواحی ساحلی ضمن خوش آمدگویی به حاضرین در سخنانش گفت: در استان‌های شمالی در برابر  بحران جدی آب قرار داریم ولی متاسفانه به آن کم توجه ای می شود.

دکتر تیموری با اشاره به اینکه توانایی و دانش لازم در این حوزه در نواحی ساحلی خزر همگام با دنیا پیش نرفته است اظهار داشت: این مساله سوال برانگیز است که چرا در این مسیر پیشرفت لازم را نداشته ایم و متاسفانه توجه ویژه به اهمیت مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی و صنعت نشده است.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه رعایت اصول فنی در آبیاری نیازمند  به توجه، سرمابه گذاری ویژه ای است تا راندمان مدیریت آب بیشتر شود افزود: با توجه به بهای ارزان آب، این نگاه برای اقتصاد منطقه خطر آفرین است، چون اقتصاد با منابع آبی گره خورده است.

دکتر تیموری با اشاره اهمیت ویژه اکوسیستم خزری عنوان داشت: باید با تلاش و دقت کافی در این زمینه این اکوسیستم به خطر نیاندازیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد در پایان این همایش به راه حل های مفیدی دست یابیم و پیامدهای خوبی داشته باشد.

دکتر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده مردم ساری و میاندرود  در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  آب و خاک در کنار هم از مسائل مهم کشور می باشد در سخنانش گفت: انتقال آب دریای خزر یک اشتباه استراتژیک است و هیچ توجیه زیست محیطی ندارد.

وی با بیان اینکه انتقال آب خزر هزینه ای سرسام آور دارد اظهار داشت: نمایندگان  مجلس شورای اسلامی به مسئله آب نگاه ویژه ای دارند و قوانین مربوط به حوزه آب نیاز به بازنگری دارد و تلاش بر این است تا قوانین همراه با تشویق و تنبیه اصلاح شود.

عضو هیات رئیسه مجلس ضمن تشکر از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به دلیل توجه ویژه به مسایل حوزه آب و کشاورزی اظهار داشت: از سیلاب باید به عنوان یک فرصت استفاده نمود ونه تهدید و دانشگاه ها و سازمان های مربوطه در این حوزه باید با هم همانگ باشند تا معضلات حل شود.

دکتر یوسف نژاد به اهمیت آمایش سرزمینی اشاره نمود و گفت: حتما باید پیوست موضوع منابع آب داشته باشد و ما متاسفانه از دریای  خزر که یک سرمایه ملی است هیچ استفاده ای نکرده ایم، نه در تجارت، نه در گردشگری نه در شیلات و نیاز به یک بازنگری اساسی در اهداف دستگاه ها  و پژوهش اصولی می باشد.

دکتر مجتبی خوش روش دبیر علمی همایش با اشاره به اینکه امروزه عواملی مانند وقوع سیلاب، رشد روزافزون جمعیت، لزوم توسعه پایدار صنعت و کشاورزی، همچنین کمبود منابع آب و در معرض تنش آبی بودن ایران،  سبب شده که نیاز به مدیریت منابع آب بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد افزود: با توجه به مسایل مطرح شده، سومین همایش ملی مدیریت منابع آب نواحی ساحلی از سوی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در تاریخ ۱۸ مهرماه امسال برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش با بیان اینکه حریم پهنه‌های آبی و مسائل حقوقی آن، نوسانات تراز آب و اثرات آن و انتقال آب بین حوضه‌ای از جمله محورهای ویژه همایش هستند اظهار داشت: سازه‌های آبی و مهندسی رودخانه، هیدرولوژی و سیلاب، مدیریت یکپارچه منابع آب، آبهای زیرزمینی، محیط زیست، تغییر اقلیم و خشکسالی، آبیاری و زهکشی، حریم پهنه‌های آبی و مسائل حقوقی آن، نوسانات تراز آب و اثرات آن و انتقال آب بین حوضه‌ای از دیگر محورهای این همایش علمی محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۲ مقاله به دبیرخانه مقاله فرستاده شده است، عنوان داشت: داوری مقالات با حضور و کمک از سراسر کشور صورت گرفت که ۱۰۷ مقاله در این همایش پذیرفته شده است.

 

image_pdfimage_print