دوره کوتاه بین المللی مدیریت حوضه رودخانه و مدیریت ریسک سیل در دانشگاه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر مسعویان سرپرست  دفتر همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه اظهار داشت: در راستای همکاری های علمی و فرهنگی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با دانشگاه علوم کاربردی استفالیا، در برگزاری آکادمی های تابستانی، تبادل دانشجویان و سفرهای تفریحی، همکاری های موفقی داشته ایم که “دوره کوتاه بین المللی مدیریت حوضه رودخانه و مدیریت ریسک سیلاب” از آن جمله است که بمدت یک هفته در دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی ساری برگزار شد.

 سرپرست  دفتر همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه افزود: در واقع این دوره کوتاه مدت در زمینه مهندسی رودخانه با توجه به چارچوب کشورهای اروپایی برای باز زنده سازی رودخانه تحت عنوان “دستورالعمل چارچوب آب- WFD” بود.

وی ادامه داد: از آنجا که فعالیتهای انسانی و تغییرات آب و هوایی اثرات قابل توجهی بر پیکره های آبی دارند، لذا قطعاً رودخانه ها در ایران به شدت تحت تأثیر قرار گرفته اند. ارزیابی وضعیت رودخانه ها، تعیین و اجرای اقدامات برای مدیریت حوضه رودخانه و حفاظت از سیل نیاز به یک دستورالعمل یکپارچه دارد.

وی هدف اصلی WFD را دستیابی به وضعیت زیست محیطی و شیمیایی خوب برای پیکره های آبی دانشت و گفت: فقدان مقررات، استفاده بیش از حد از آب های سطحی و شیوه های قدیمی برای توسعه و استراتژی های باز زنده سازی رودخانه، توجیه کننده اجرای WFD در ایران است.

دکتر مسعودیان اظهار داشت: به عنوان یک مطالعه یکپارچه روی حوضه رودخانه، باید ریسک سیل در نظر گرفته شود، بنابراین ما سعی کردیم این دو موضوع را برای این دوره کوتاه مدت ترکیب کنیم.

 سرپرست  دفتر همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه افزود: مدت زمان این دوره ۸ روز بود که شامل ۴ بازدید میدانی در حوضه رودخانه تجن در شهر ساری از سد شهید رجایی تا دریای خزر گردید و هدف این بازدیدهای میدانی، مشاهدۀ بخش های مختلف رودخانه تجن بود تا بتوانیم نزدیکترین شرایط طبیعی را بعنوان شرایط مرجع بمنظور تعریف اقدامات باز زنده سازی رودخانه پیدا کنیم.

 وی گفت: دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شرکت کننده در دوره و همچنین بازدیدها غالباً این موضوع را در پایان نامۀ خود دارند، در نتیجه جنبه های عملی این دوره برای آنها روشن تر خواهد بود. به عنوان یک نتیجه اصلی این رویداد علمی می توانیم تأکید کنیم که گسترش دانش در زمینه WFD در ایران و داشتن برنامه های تحقیقاتی گسترده تر در این زمینه در آینده انتظار می رود.