استفاده از انرژی خورشیدی، راهکاری مطمئن برای کاهش آلودگی­ های زیست محیطی

به گزارش روابط عمومی، محققان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در پژوهشی خطرات سرطانی مربوط به سلامتی بشر، کیفیت اکوسیستمی و تخریب محیط زیست را در شرایط استفاده از انرژی­های فسیلی (نفت، گازوییل و برق و …) و انرژی خورشیدی (نیروگاه فتوولتاییک و نیروگاه ترکیبی فتوولتاییک-حرارتی) برای تولید محصولات گلخانه­ای مورد بررسی قرار دادند.

دکتر متولی عضو هیات علمی گروه مکانیک بیوسیستم و سرپرست تیم اظهار داشت؛ این پژوهش نشان داد که آلاینده­ های تولیدی در اثر استفاده از انرژی ­های فسیلی (نفت، گازوییل و برق و …) سبب ایجاد بیمارهای خطرناک مانند انواع سرطان­ها و تخریب محیط زیست­ شده و شاخص تولید این بیماری­ها در استفاده از انرژی­ های تجدیدناپذیر بسیار بالاتر از بکارگیری انرژی پاک خورشیدی می­باشد.

عضو هیات علمی گروه مکانیک بیوسیستم بیان داشت؛ با توجه به نقش بی بدلیل انرژی در زندگی بشر و با توجه به موقعیت استراتژیک کشور ایران در زمینه بهره ­مندی از انرژی خورشیدی، لازم است با تحقیقات گسترده در زمینه توسعه و بکارگیری این انرژی­ تجدیدپذیر و پاک، میزان مصرف انرژی­ های تجدیدناپذیر از جمله نفت، گاز و … را کاهش داد تا علاوه بر کاهش اثرات سوء زیست محیطی و تغییرات اقلیمی، از بیماری­های خطرناک ایجاد شده در اثر استفاده از انرژی­های تجدیدناپذیر به طور جدی کاست.

به گزارش روابط عمومی، نتایج این پژوهش در یکی از معتبرترین مجلات انرژی جهان با نام  Renewable and Sustainable Energy Reviews با ضریب تاثیر ۱۰/۵۵۶ به چاپ رسید.

Hosseini-Fashami Fatemeh, Motevali Ali, Nabavi-Pelesaraei Ashkan, Hashemi Seyyed Jafar, ChauKwok-wing (2019) Energy-Life cycle assessment on applying solar technologies for greenhouse strawberry production. Renewable and Sustainable Energy Reviews, Volume 116, 109411.

دکتر متولی افزود: نتایج این پژوهش در قالب پایان­ نامه فاطمه حسینی فشمی تحت راهنمایی دکتر علی متولی و دکتر اشکان نبوی و مشاوره دکتر سیدجعفر هاشمی و همکاری Kwok-wing Chau انجام گردید.