از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه تجلیل شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران با حضور هیات رئیسه دانشگاه و حضور مجازی دکتر سالار آملی قائم مقام وزیر و رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه تجلیل شد.

دکتر تیموری رئیس دانشگاه ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از جایگاه محققین و پژوهشگران، بیان داشت: در جامعه ای که پژوهش مبنا برنامه ریزی ها قرار نگیرد جهت توسعه و رشد برای آن کشور حاصل و محقق نمی شود.

رئیس دانشگاه گفت: حدود دو دهه در کشور شعار “با پژوهش برنامه ریزی شود، پژوهش مبنای همه کارها قرار گیرد” در محافل ذکر شده است، اما آنچنان که باید در مقام حمایت و پشتیبانی به امر پژوهش در مقام یک راهبرد راه گشا برای مسیر توسعه ای که کشور به آن نیاز دارد هنوز توفیقی بدست نیامده است.

وی ادامه داد: مشکلات زیادی از مشکلات اقتصادی گرفته تا تحریم ها و غیره گریبان گیر کشور است، اما منهای این مشکلات ما از بحث قانون های حمایت از حوزه پژوهش هم نتوانستیم بهره لازم را ببریم، به طور مثال قانون شفافی داریم که باید تا سه درصد هزینه های جاری دستگاه های اجرایی در زمینه تحقیقات هزینه شود اما تا کنون فقط سه دهم درصد محقق شده و در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته حدود پنج درصد در این رتبه بندی عقب تر هستیم.

دکتر تیموری ادامه داد: امروزه دانشگاه ها باید برای ایجاد طرحی نو در ضمینه پژوهش دو سناریو  پیش رو داشته باشند، یکی با همه داشته ها در خانواده دانشگاه، با رعایت همه ملاحضات و با بهره مندی از بهره وری بتوانند کار های بهتری را انجام دهند تا اثر بخشی و کارایی خود را افزایش دهند که این نیاز به مدیریت منسجم تر در درون دانشگاه و همه اجزای حوزه پژوهشی دارد، دومین سناریو ارتباط با صنعت و ایفاد قراردادهایی که بتواند منجر به درامد گردد که کمبود های موجود در دانشگاه را جبران نماید و بروز رسانی امکانات را فراهم اورد و این مسیر را خیلی از دانشگاه های دنیا انجام داده اند.

حجت الاسلام سید غلامحسن خاکزاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز در این مراسم ضمن تبریک هفته پژوهش بیان کرد: نگاه ما به معلمی، استادی و پژوهش شخصی است از آن جهت که ما می خواهیم بر اساس طبع مخاطب فعالیت کنیم و سعی می کنیم که خود را مخاطب محور قرار دهیم.

وی در ادمه افزود: مسیر پژوهش بسیار سخت است و نگاه کردن به این که وظیفه ما چیست کار آسانی نیست، زیرا پیامبران الهی به مشکلات و مسائل مردم نگاه می کردند و اساتید و پژوهشگران نیز در زمان حال باید ببیند مسئله جهان علم چیست تا هم به لحاظ نظری و هم به شکل عملی به دنبال مسئله و مشکل شناسی باشندتا بتوانند مشکلات مردم و اجتماع را حل کنند.

دکتر پیردشتی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز در ادامه این مراسم به بیان آمارهای پژوهشی دانشگاه در سال گذشته پرداخت و بیان کرد: مبحث آینده پژوهی یکی از مباحثی است که در حوزه پژوهش باید نگاهمان به آن بلند مدت و میان مدت باشد و از همه همکاران محترم تقاضا دارم در این حوزه وارد شده و به ارتقاء سطح علمی و پژوهشی دانشگاه کمک کنند.

دکتر سالار آملی قائم مقام وزیر و رئیس مرکز همکاری های علمی  بین المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری که بصورت مجازی میهمان این مراسم بود اظهار داشت: آن چیز که در این هفته مد نظر وزارت علوم است تقویت پژوهش و فناوری در سطح جامعه و اهمیت آن است و متذکر می شوم که جامعه باید به این نتیجه برسد که در هر صورت اگر بخواهد از همه مشکلات گذر کند راهی جز بها دادن به علم و دانش ندارد .

در انتهای این مراسم از پژوهشگران برتر سال ۱۴۰۰ «دکتر کریم سلیمانی ، دکتر کاکا شاهد ، دکتر جعفر محمد زاده میلانی ، دکتر مصطفی عمادی و دکتر یاسر خلیلی»

و برترین های دانشگاه در سال ۱۴۰۰ «دکتر قربانعلی نعمت زاده – مخترع برتر، دکتر غلامعلی رنجبر- مجله برتر، دکتر علی متولی – مقاله برتر، دکتر محمد رضا دماوندیان-کتاب برتر ، دکتر عطاله کاویانی -طرح برتر، مهندس صدیقه توکلی -کارشناس آزمایشگاه برتر، امین بابایی – هسته فناوری برتر، احمد رجب زاده- واحد فناوری برتر، محمد علی سیار-پایان نامه برتر و راضیه رضوی- رساله برتر  تجلیل به عمل آمد.

 

2 votes, average: 5,00 out of 5